Tjoho!

Fungerade fin fint med kandaret igår, jag hissade ner stången ett hål och vips blev Silver väldigt tillfreds med det igen! Känns himla bra att det var en så lätt lösning på problemet och att min häst är duktig nog att säga till när någonting är på tok.
Det är verkligen viktigt att lära känna sin häst och verkligen lyssna och ta in signalerna, jag är övertygad om att dom inte gör saker för att "vara dumma" utan att det allt som oftast faktiskt finns en anledning till ett speciellt beteende.
 
Vidare till lektionen så började vi med galopparbetet och jobbade mycket med dom olika växlarna, fram och tillbaka, det viktiga här var att han skulle fortsätta trycka på i tillbaka läget och fortsätta bära sig när jag red på lite framåt. Riktigt nyttigt styrkejobb.
 
Sedan tog vi lite trav och hade lite samma tänk här med blandade också in lite skolor, där jag fick ta reda på höger bogen ett snäpp till i vänster öppnan innan dom fick godkänt. Jobbade lite passage och även här att jag skulle kunna ändra i passagen utan att han skjuter iväg och den var faktiskt riktigt bra igår och kändes lätt att reglera.
Tog lite trampjobb och det känns att det var ett tag sedan vi jobbade med det, för bakbenen var lite väl långsamma i början och jag fick jobba ett tag med att kvicka upp dom. Nu jobbar vi ännu mer med att få den mer på stället, något som Silver fortfarande tycker är väldigt jobbigt, men vi måste dit om vi ska få poäng för den på tävling. Det som är skönt är att de känns som att får vi vintern på oss att fortsätta med detta kommer det lossna även de här.
Traven efter detta jobb var riktigt riktigt fin och jag satt mest och log. Han tröck på ett snäpp till var intresserad av allt runt i kring men ändå helt med mig. En härlig känsla!
 
Efter lite pust avslutade vi med lite byten, först på lite lättare linjer och sedan i serier både efter långsidan och diagonalen. Där fokus var på att förbättra kvaliten och få bytena till höger och vänster precis lika stora.
 
Roligt pass och jag ser riktigt fram emot nästa pass!
 
Silver med kandaret vi tränar i! Så glad att det funkar igen!
1 Johanna:

skriven

Det där schabraket är verkligen ursnyggt till Silvers färg!
Och i kombination med matchande lindor dessutom... Supersnyggt!

Svar: Tack :D
Maria Haglund

Kommentera här: