Det är så roligt att rida

Imorse var det lektion för Ingrid som stod på schemat.
Fixade i stallet och släppte ut hästarna först. Hann även med att mocka hagen och packa säckarna som ska med i helgen!
 
Började värma och Silver kändes riktigt fin och på hugget.
 
Startade sedan med galoppen, red en massa skolor på en massa olika linjer, allt för att förbättra sprången, Silver får just nu bättre språng i skolorna än när jag rider rakt fram eller på volten. Så vi använder oss av skolorna för att förbättra sprången även annars. Han gjorde några riktigt fina saxar, eller ja, man får ju inte plats med hela i vårat ridhus. Passade även på att känna på några uppridningar, de har vi ju inte gjort sedan november.
 
Sedan tog jag lite trav och red skolorna som dom ligger i programmen vi ska rida i helgen. Verkligen inga problem och till och med öppnorna kändes riktigt bra idag. De enda jag måste tänka på är att han inte får dippa in med nosen i halvbågen till vänster.
 
Växlade med lite passage jobb som kändes riktigt bra idag, han kändes fram för skänkeln och gick att ändra även i passagen. Gjorde även någon längning.
 
Avslutade med lite mer galopp och med piruetterna i fokus, började på volt och det känns verkligen att han blivit starkare där, nu går det att ändra mycket mer utan att han går iväg eller stannar upp.
När vi däremot skulle göra dom på diagonalen trodde silver att han kunde själv och ville förekomma mig, så det blev till att jobba rakt fram på diagonalen och kunna ändra mellan samlad galopp och piruettgalopp och tillbaka igen utan att vända. Viktigt att verkligen känna att han är framför skänkeln även när jag samlar. Jag är dessutom expert på att tappa min sits när han kommer bakom skänkeln och de gör ju inte det hela enklare direkt.
Sista diagonalerna tog han det riktigt bra och var med på att jag kunde ändra mig ;)
 
 
1 Lollo:

skriven

Ska du till GBG horseshow och promota stallpellets? :)

Svar: Nej iår blir det tyvärr inget Göteborg för oss, vi åker till Falsterbo och globen istället ;D
Maria Haglund

Kommentera här: