En vecka kvar till promenad paus

Nu rider jag en vecka till innan Romeo ska få sig en vecka med skritt och promenader.
 
Jag tycker det är viktigt att lägga in kortare pauser där hästarna får röra på sig men ändå får ett avbrott från den "vanliga" träningen. Så nästa vecka är det dags igen, jätte trist så klart, men så himla viktigt att vara nogrann med återhämtningen.
Men idag och två pass till har vi träningspass innan det är dags.
 
Imorse var det då dags för ännu ett ridpass. Det tog ett tag idag innan han kom igång ordentligt troligast både pågrund av kylan och skrittpromenaden igår. Men det är som jag sagt tidigare bara att ge honom tid.
 
Efter lite pust började jag med galoppen där jag jobbade skolor, först efter långsidan där jag bad om lite mer böjning och lite mer engagemang. Därefter la ja honom på diagonalen i sluta och när väggen närmade sig la jag en halvvolt och fortsatte sedan i slutan tillbaka på diagonalen, vilket innebär att man kan fortsätta i böjningen och övningen väldigt länge även fast banan tar slut. Även här försökte jag be om lite till böjning och lite kvickare bakben.
 
Sedan tog jag lite trav och här fick jag verkligen en super härlig känsla. Så jag kände på lite skolor, några tempoväxlingar och sen joggade jag faktiskt ner och var så himla nöjd med min älskade häst.
 
Nu blir det dressyr imorgon, ut på torsdag och sedan ett dressyrpass på fredag innan hann ska få gå ut med Kicki i helgen innan vi kör igång promenadveckan.
 
Åh jag längtar redan till morgondagens pass!!

Kommentera här: