Ett riktigt roligt pass

Imorse var det, som dom flesta mornarna jag rider dressyr, upp före tuppen som gällde och på plats i stallet strax innan sex. Skönt nu två mornar är att jag faktiskt fått sällskap av Ingrid i stallet och bort till ridhuset. Det känns inte ens nästan lika tidigt då ;)
 
Efter att ha värmt ett tag började jag jobba med galoppen. Fortfarande är fokus på att få honom kvickare med mer tryck och bygga mer styrka. Jag började med att leka med lite skolor på långsidan och en bit innanför spåret, först bara öppna, sedan öppna-förvändsluta-öppna. Sedan även öppna-diagonalsluta-öppna-diagonalsluta. Allt för att kunna ändra, få ännu mer eftergift och få honom kvickare, i detta försökte jag också ändra lite på tempot.
 
Sedan jobbade jag lite byten först enstaka på diagonalen där jag fick vara noga med att han inte stannade upp och sedan satte jag ihop det till serier, det är fortfarande lite svårt då han antingen vill stanna upp och inte riktigt ta hjälpen eller förekomma mig. Men det blir bättre och bättre.
 
Jobbade även lite mot piruettgalopp på en lite mindre volt och det jobbet kändes det som han tog riktigt bra idag även om han gärna blir lite långsam om han själv får bestämma.
 
I traven jobbade jag på samma sätt med skolorna och här på att få in bakbenen in under magen ett snäpp till och få mer tryck fram till handen, det blir just nu lite blandning mellan galopp, passage och piaff när jag ber om mer men när jag väl får lite till är känslan verkligen magisk. Så det känns härligt att veta att det finns där om ännu bara nått steg emellanåt för tillfället :)
 
Sedan joggade jag ner och promenerade hemåt.
 
Överlag idag hade jag en riktigt trevlig känsla och bakbenen kändes mjukare än igår vilket gör att det är lättare att förändra och jag behöver inte stötta honom lika mycket. Vi kan väl också samanfatta det med att det var riktigt roligt att rida idag :D
 
 
 

Kommentera här: