Ett riktigt bra pass för Ingrid

Imorse red vi ett sånt här riktigt bra och nyttigt pass för Ingrid.
 
Guld värt att ha hjälp ifrån backen, det skulle man vilja ha alla pass man red. Vi har ju ändå ett toppen upplägg där jag har henne närvarande, och hon mig, i princip alla gånger vi rider ett träningpass. Men det är ändå lite extra då hon står på backen.
 
Började, efter att ha värmt, med att fortsätta på trampandet, han börjar förstå vad som förväntas av honom och idag fick vi lite extra hjälp av Ingrid på backen för att kunna få lite mer engagemang och frekvens. Detta tog han riktigt bra även om det ibland blir lite kortslutning och kängruhopp.
 
Därefter jobbade vi galoppen med lite skolor och byten. Här är det lite svårt nu, eller han blir lite bekväm, jag vill lite till och han tar det inte riktigt. Så vi går ifrån att få en helt fantastiskt trevlig känsla till att tappa bort det totalt och det blir "kaos" till att hitta det fantastiska igen. Rätt frustrerande samtidigt som jag är SÅ medveten om att det är vägen uppför nästa trappsteg och att det blir såhär varje gång vi är påväg vidare.
Här är det dock super bra att ha någon på backen att bolla känslan och hur det ser ut med.
 
Avslutade med lite trav och skolor, även här jobbar vi på att få mer uttryck och mer "fluff" i traven. i skolorna låg han riktigt bra idag men när jag då går ur dom och bara ska rida rakt fram genom kortsidan orkar han inte riktigt hålla ihop kroppen i det läget utan blir lite stark och faller lite neråt. Så här fick jag prova mig fram lite hur jag skulle lägga honom för att kunna rida genom kortsidan på ett bra sätt också.
 
Joggade av honom och skrittade sedan hemåt, som sagt ett tok nyttigt pass där det känns som om vi är på rätt väg men man vill ju alltid hitta den där perfekta känslan hela tiden och just nu hittar vi den bara ibland. Men jag vet att det kommer om ett tag, en stund, innan vi vill vidare igen och vi är tillbaka i detta ;)
 
 
 

Kommentera här: