Dag 12 Storm!

Gårdagen blev inte riktigt som planerat då det blåste storm här och i och med det ville jag faktiskt inte rida Silver här hemma på utebanan, det kändes alldeles för riskabelt när jag dessutom är alldeles ensam på gården. Skulle någonting hända kommer ingen att märka det ;)

Men idag ska det lugna ner sig runt lunch så jag gör ett nytt försök i eftermiddag.

Gårdagen spenderades annars som "vanligt" känns ändå som att jag börjar få lite rutin på livet ;)

Först jobb några timmar här hemma innan jag vid lunch gick ut och fixade klart stallet här och åkte sedan ut till Romeo. Började med en promenad innan jag satte mig i ridhuset och kollade en stund. For i väg och åt lunch och vid halv fyra fick jag hjälp av Mattias.

Margareta, Romeos tidigare ägare, var förbi och kollade också. Vi jobbade först med galoppen där han bitvis kändes rikigt fin idag, det svåra är ju att få mer studs i frambenen utan att han vill ramla iväg med större språng. Vi hittar det här och där men orkar inte hålla det hela vägen ännu. Nu börjar vi ändå kunna hitta det mer i rörelserna också inte bara rakt fram. I bytesserierna fick jag jobba för att få det högra bytet lika stort som det vänstra då han gärna vill stoppa ner höger fram lite väl tidigt i marken.

Han gör dock stupsäkra byten ner till varje nu, känns inte alls speciellt svårt.

I traven kändes han lite mattare än under passet dagen innan, även här fortsatte vi jobba på snabba reaktioner passage-trav-passage och verkligen känna att han växlar upp på väg in i passage och inte bromsar upp lite. Tycker även här att det blir bättre och bättre även om han gärna vill att jag ska stötta honom lite väl mycket och inte riktigt alltid tycker det är okej att växla upp och samtidigt vara kvar kort.

Vi avslutade med lite mer jobb med dom korta stegen som ska bli piaff och redan idag var det mycket bättre än tidigare och det känns som att han börjar kunna skilja på piaff och passage. Sen är det fortfarande alldeles för lite och för mycket framåt för att räknas som piaff men det är på god väg. Tidigare har han velat segla iväg med frambenen i passage men nu börjar han hitta tekniken.

Så kul!

Idag börjar det som vanligt med jobb, vid lunch går jag ut och mockar och fixar klart stallet här innan jag åker bort till Mattias. Kvällen avslutas sedan med lite mer jobb, ett pass på Silver och kanske ett eget träningspass beroende på vad klockan blir när jag är färdig.

Håll tummarna för lite trevligare väder idag, eller iallafall inte super storm som det var igår ;)

Kommentera här: