Dag 13, Bra träning och en Romeo i luften.

Igår var Romeo mer i luften än på marken när vi var ute och gick, han har varit så himla snäll att promenera med alla dagar här nere så jag vet inte vad som flög i honom igår. Hela vägen bort gick bra men när vi skulle vända såg han spöken precis överallt.

Så jag hittade en ledig hage som han fick gå i medan jag åkte i väg och åt lunch och tittade när Mattias red några hästar.

Sedan var det dags för träning för mig, det var lite stökigare än vanligt i ridhuset och det gör mig lite ofokuserad när jag värmer. När jag väl får Mattias i örat sen är jag riktigt duktig på att koppla bort allting annat.

Romeo kändes fin, i galoppen har jag mycket bättre studs och uttryck när jag rider rakt fram, det är fortfarande lite svårt att behålla när jag går in i någon rörelse. Vi la lite extra tid på bytena idag och här behöver jag kunna sätta mer tryck i honom så att jag nästan får känslan av att behöva "bromsa" honom in i serien men att han då inte missförstår och börjar byta i varje utan fortfarande är lydig för hjälpen. Fick till två riktigt fina serier i vartannat efter att ha fått prova mig fram lite.

Fortsatte jobba med piaffen och idag fick jag testa två nya sätt. Först rida mellantrav och snabbt gå ner till piaffstegen i skritt. Detta fungerade ganska bra, efter detta fick jag ta två spön och starta igång piaffen ifrån skritt genom att dutta lite varannan gång på bakbenen. Detta fungerade faktiskt ritkigt bra och så fort han vill bli lite mot passage och segla iväg fick jag tänka att jag skulle vända honom i framdelsvändning samtidigt som han fick fortsätta trampa på.

Vi växlade detta med lite trav och då var han så himla fin i travjobbet!

Så kul!

Idag ska Mattias sitta upp en lite igen och jag hoppas att han är bättre att promenera med idag ;)

När jag kom hem igen red jag ett pass på Silver, det blåste mindre idag så jag tordes rida på utebanan, han kändes också väldigt fin. Fortsatte jobba med att få honom rak och följsam, jobbade mycket med långa skänkelvikningar då jag upplevde att han ville ramla lite åt sidan och även växla mellan öppna-sluta-öppna på spåret i både trav och galopp och här kunna lägga honom i lite kortare steg utan att han la sig i det gungiga passagelikande. Jag ville ha in bakbenen ett snäpp till, få honom lite kvickare bak utan att bli stark eller kort i handen. På slutet kändes han riktigt bra i detta jobb, så det blir spännande att se vad Elise säger då hon ska sitta upp igen :)

 

Kommentera här: