Dag 7 och 8 riktigt bra träningsdagar!

Igår startade jag dagen med jobb och sedan en sprintur, den var betydligt tyngre än föregående då det var mycket sämre väder med massa motvind halva vägen.
 
Tränade även för Mattias, jobbade mycket med arbetspiruetterna där jag behöver få kvickare reaktion och lite komma ifrån att behöva hjälpa honom så mycket, fick rida några steg helt bort med skänkel och sedan knacka till, fick jag då inte rätt reaktion fick jag rida ur i mellangalopp och sedan direkt från det in i piruetten igen, efter några gånger var Romeo med på noterna och piruetterna blev allt bättre.
 
Vi fick även jobba med det idag och det känns skillnad redan på dessa tre pass tycker jag att han är mer på hjälpen, vi jobbar även en hel del med rakriktningen och att få mer luft under frambenen då han gärna vill ha dom i marken lite för länge. Mycket variation mellan öppna-förvändsluta-öppna efter spåret och även korta växlingar mellan 2 steg passage och sedan mellantrav och tillbaka till 2 steg passage igen och där verkligen vara jätte noga med att han verkligen inte bromsar in i passage utan snarare tar i mer.
 
Har varit två toppen träningsdagar, imorgon ska han få ta det lugnt med bara två promenade och lite hagtid.
 
På tal om promenader var Romeo med om något riktigt otäckt igår, dom hade slagit igång fontänerna utanför slotted. Det var det en herr häst som inte alls gillade så han kaninhoppade på bakbenen förbi.
 
Idag två promenader senare tyckte han sig bara behöva passagera förbi så några gånger till kan han kanske skitta som vanligt ;)
 
Till helgen ska jag se om jag kan få upp lite film också för Ingrid har varit toppen snäll och filmat lite varje pass.
 
På lördag ska även Mattias sitta upp på honom så det ska bli riktigt roligt att se vad han säger efter det.
 
Nu är det sovdags, jag tänkte ta mig upp och jobba en sväng för att sedan fodra hästarna här på gården innan en springtur.
 
Tjoho vad bra jag har det!! :D

Kommentera här: