Ett bra tips för våra piruetter

Igår kunde jag äntligen rida på vanligt bett igen, såret är nu helt läkt och det man ser utav det är en liten rynka, men jag smetade på vaselin och hoppades att det skulle se lika fint ut efter passet, vilket det gjorde.

Vi startade med att rida lite skolor efter långsidorna, bland annat min favorit öppna-sluta-öppna. Han kändes riktigt fin, därefter fick jag rida några långa diagonalslutor innan vi gick på saxen och räkna sprången igen. Tog med mig tipset från dagen före och idag gick det toppen, det går fortfarande sjukt fort som första 4 sprången men vi satte räkningen, bytena och slutorna alla tre gånger vi testade.

Efter lite skritt fick vi rida galopplinjen ur Intermediaire ll där det är en kort sluta in diagonalt och sedan en hel piruett på medellinjen. Första gången blev piruetten inte alls bra utan han blev gungig fram och föll runt. Mattias kom då med tipset att jag precis sprången innan piruetten ska tänka att jag flyttar honom svag skänkelvikning undan innerskänkeln. Detta ska självklart vara så lite att det inte syns men med denna tanken fick jag honom att ta min innerskänkel innan vändningen + att jag fick upp honom bättre på yttertygeln. Så sen blev piruetterna åt båda håll riktigt fina.

Så det tipset ska jag verkligen ta med mig till piruetter på andra linjer också.

Sedan tog vi lite trav och idag började vi med passage-trav-passage och han kändes riktigt riktigt fin i travjobbet, självgående med tryck men utan att bli hastig och ramla iväg. Det som är svårt i det läget är dock att öka, för då vill han gärna att jag ska släppa iväg honom så han lite får ramla iväg på bogarna, så detta måste vi leka ännu mer med då det både kräver att vi hittar teknik och styrka.

Sedan gick vi på dom mindre piaffstegen, dessa gick lite sämre idag. Kan vara för att han var lite trött i bakbenen efter det bra trav och piruettjobbet men vi jobbade på ett tag och fick två riktigt bra så då gav vi oss, var nöjda och travade av.

Sedan fick jag åka med 3 hästar bort till flyinge för löshoppning. Det vankas treårstest på lördag så idag gjorde två av dom ett litet genrep.

Jag tror dock inte att jag åker och tittar på det utan att jag åker upp till Willands för att se Elise och Silvers start istället.

Så fantastiskt att det finns så mycket inspiration så nära.

Kommentera här: