Msva:1 Timrå 18/2

I lördags var det alltså dags för säsongsdebut, vi åkte ner till Timrå, så alldeles lagom långt också :)
Tyvärr var det en hel massa strykningar i min klass så det slutade med att vi bara var fyra stycken. Men jag hade ju som mål att bara ta oss runt och försöka hitta den lite större traven även på tävling.
 
Vi lastade hemma redan strax efter 11 och det märktes att det var några månader sen vi åkte senast då det kanske tog 10 minuter att lasta ;)
Han stod sedan snällt hela vägen ner, jag hade uppstallning så vi passade på att äta lunch där nere och titta på lite ekipage i dom tidigare klasserna, hann även med att hjälpa Fia med urlastning innan jag gick och knoppade herr häst.
 
Han bodde bra i boxen och stod och sov när jag flätade.
 
Tog ut ca 50 minuter innan start. Han var lite spänd på framridningen men det kändes ändå som att jag kom till ridning rätt bra och han var stundtals väldigt fin, speciellt i travjobbet.
Kände mig redo alldeles lagom till min tid och gick in på banan. Han tittade inte på någonting där inne utan kändes med mig, även om han såklart hade kvar lite av den spänningen vi hade redan på framridningen. Detta gör att han blir lite långsammare i fötterna och ser lite försiktig "blyg" ut.
 
Startade tyvärr med galopp ur första halten, sen tyckte jag travprogrammet kändes riktigt bra! Lite försiktig i längningarna men dom var rytmiska. Vi har ju haft lite svårt att hitta dom hemma på träning ur den stora traven då han gärna tagit galopp så jag valde att ta det lite piano innan vi hittat dom på träning.
Här tyckte jag domaren faktiskt var lite snål med poängen, men jag vet också att det gäller att rida ännu bättre för att övertyga alla ;)
 
I galoppen sedan började vi med fin fina byten i varje, man får ju tyvärr Inga extra poäng för dessa ;)
Sedan flöt bytena på bra, första piruetten var okej, i ökningen la vi till några extra byten igen. Så surt men jag vet också att sånt kan hända när vi på träning är påväg vidare och han blir lite spänd och försöker göra allt på en gång. Så det är liksom bara att le och rida vidare.
 
Sen hade vi lite otur i sista piruetten då det en ur publiken reste sig upp precis när vi vände runt och Romeo blev väldigt spänd. Sånt som händer och som vi lägger på rutinkontot. En fin serie avslutade vi med.
 
Som ni hör lite för mycket missar för några super poäng men jag är jätte nöjd med att vi kunde hitta den bra traven även på tävling och att han kändes så pass avspänd och "orädd" trots att det var första starten för i år.
 
Känns som om det kommer bli en rolig säsong.
 
Bjuder på ett filmklipp ifrån framridningen.
Det finns film ifrån hela ritten som jag gärna bjuder på om det är någon som vill se?
 
 
1 Johanna:

skriven

Jätteroligt! Härlig inledning på säsongen! Såklart vill vi se programmet!!

Kommentera här: