Fråga

Fick en fråga till i kommentarerna jag tänkte försöka svara på. Tycker det är hemskt roligt med frågor, så tveka inte att ställa frågor om ni lurar på någonting.
 
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket och hårt jag ska träna min häst för att få henne stark nog för kommande klasser (MsvB med förhoppning om MsvA). Har du några tips om hur du lägger upp träningen av Romeo? Har det varit samma upplägg på alla dina tre hästar? Tränar du på det du ska göra, dvs dressyr, eller lägger du in alternativ träning som ska leda till bättre dressyr prestation? 
 
En stor fråga jag ska försöka sammanfatta i något slags bra svar. Till att börja med så har jag inte haft samma upplägg på alla mina hästar, om man räknar dom tre stora hästar jag haft som startat upp till intermediaire l eller mer.
 
Med den första storhästen jag hade tog jag helt sonika över upplägget ifrån tidigare ryttare. Han skrittade alltid var 6:e vecka och däremellan växlade jag som jag även gör nu mellan dressyrpass, uteritter och han fick även hoppa litegrann då han faktiskt hade en del hoppträning i bagaget.
Det hade fungerat bra på honom och eftersom jag köpte honom när han var 17 så ville jag inte ändra mer än nödvändigt.
 
På Silver och numera Romeo har jag ungefär samma upplägg. Jag rider 2 pass dressyr och sedan 1 pass ute i skogen, detta kan självklart ändras lite vissa veckor när tävlingar eller träningar hamnar olika och lite beroende på hur ridhuset är ledigt men jag försöker hålla detta.
 
Det jag tror är viktigt är att variera själva passen, att inte nöta samma övningar, samma längd, samma intensitet varje dag. Denna vinter då vi mest bara haft blank is och stenhårt i backen har det mest blivit skritt på uteritterna och då kan jag vissa pass "rida ut" i ridhuset. Vi har dessutom en jätte bra backe/berg utanför stallet som vi oftast tar oss uppför och på så vis får variation.
 
Jag förespråkar absolut varierad träning men med tanke på att veckan ändå bara har 7 dagar får man göra det så smart man kan.
 
En vecka för Romeo kan se ut ungefär såhär:
Måndag: Lösgörande pass i ridhuset ca 45 min + 12 minuter fram + avskrittning. Där fokus bara ligger på övergångar i en lägre/rundare form.
Tisdag: Dressyrpass för Ingrid, även här ca 45 min + 12 min fram och avskrittning. Dessa blir lite tuffare med mycket samlande rörelser, styrketräning inför både piruetter/passage och piaff.
Onsdag: Skritt ut i skogen helst 60 minuter.
Torsdag: Jogging i ridhuset ca 30 minuter + 12 min fram och avskrittning (är vad vi har att ta oss till och från ridhuset så det kan man aldrig fuska med)
Fredag: Tuffare dressyrpass med exempelvis programträning eller fokus på någon rörelse.
Lördag: Ut i skogen, gärna med trav och galopp om underlaget tillåter.
Söndag: Lättare pass i ridhuset ca 45 min. Leker med rakriktning, eftergift och tempoväxlingar.
 
Efter tävling får han alltid två dagar där han bara får skritta ut i skogen, jag vilar honom i princip aldrig på veckorna (med undantag för om jag blir jätte sjuk eller något annat oförutsätt händer) då jag räknar skrittdagarna som vila då jag tycker att han rör sig alldeles för lite i sin hage under vinterhalvåret.
 
Även med Romeo (och tidigare Silver) har jag skrittveckor där han helt får slippa jobbet och vi bara traskar ut i skogen, helst 2 gånger/dag. Dessa är inte lika strikt inplanerade som med min första häst utan här försöker jag vara lyhört och lyssna av när det behövs.
 
I den mån tid finns skittas han även på kvällarna när jag ridit på morgonen då ca 25-30 min.
Vilo/skrittdagarna försöker jag skritta honom 35 minuter på morgonen och 35 minuter på kvällen de dagar möjligheten finns (brukar i regel bli 4-6 dagar/vecka jag kan göra detta)
 
Jag vet inte om detta är "rätt eller fel" men det har fungerat väldigt bra för mig. Jag har (peppar peppar) fått ha väldigt friska hästar med lite skador som tycker sitt arbete är roligt.
 
Hoppas det var lite svar på din fråga. Jag tror dom flesta aktiverar/rider/tränar sina hästar alldeles för lite mot för vad man sedan tycker att dom ska kunna prestera och orka med styrkemässigt på tävling. Men det är ju självklart ett avvägande hela tiden och det gäller att se till individen.
 
 
 
1 Johanna:

skriven

Super! Precis vad jag undrade!
Skritt på kvällarna, avsuttet eller uppsuttet?
Var enda frågan jag hade kvar :D så du lyckades verkligen med ett uttömmande svar på en stor fråga :D

Svar: Avsuttet :) men det är mest för att jag är för lat för att klä på all utrustning + att det blir en dubbelfluga och jag får motion samtidigt :)
Maria Haglund

2 Johanna:

skriven

Och ja, jag frågade för att du haft väldigt lite skador och friska hästar som tävlat högt i klasserna och mycket utan att få problem. Man ska kopiera vad man ser funkar!

Kommentera här: