15 byten i varje, detaljarbete och det så viktiga grundjobbet!

Imorse red jag ett pass för Ingrid igen.
 
När jag började värma kändes han lite seg, den känslans var det ganska längesedan jag hade nu. Men jag vet också att dagar efter promenaddar kan ta lite längre tid att komma igång. Så jag lät honom värma i lugn och ro och la inte så mycket fokus på det.
 
Vi började ganska snart efter värmningen med trampjobbet, det går sakta men säkert framåt även om det fortfarande är svårt att få honom kvick nog. Det roliga idag var att det var himla mycket lättare i höger varv som brukar vara det lite svårare varvet.
 
Sedan tog jag lite galopp, nu var den sega känslan som bortblåst och han kändes riktigt fin. Fin i kontakten, riktigt lydig sen vill jag ju som vanligt i galoppen ha lite mer fluff men det kommer något språng här och där. Red igenom saxen som den ligger i Intermediaire l och den kändes riktigt lätt. Även här var han riktigt bra med mig och la jag honom bara rätt från start var det inga problem. 
 
Red även lite serier och kunde lätt växla mellan vart fjärde, vart tredje, vartannat och även i varje. Gjorde 15 byten i varje på diagonalen och med dessa känns det verkligen som att poletten har trillat ner. Så himla kul! :D 
Kunde även efter detta gå tillbaka och göra en serie i vart fjärde och han väntade fint på mig.
 
Efter lite pust tog vi tag i det ack så viktiga grundjobbet och la lite extra krut på skritt-trav-skritt övergångarna. Romeo vill gärna dippa ner lite i övergången och inte riktigt trygga på. Så vi tragglade lite med dessa, men oj vad traven blev fin sen. Ska bli så kul den dagen vi faktiskt kan hitta den traven inne på banan.
 
Gillar kontrasterna att först leka med piaff och byten i varje och sedan traggla skritt och travövergångar. Det gäller att påminna sig ofta ofta, speiclellt då man kommit en bit på väg att inte glömma bort dom här basic grejorna. Det är oftast dom som är det viktigaste för att få resultat. Det är även det jobbet med denna detaljpetning jag tycker är allra allra roligast.
 
 
 

Kommentera här: