Jag tycker så mycket om min häst <3

Vi jobbar vidare, sakta men säkert blir vi starkare, kvickare, lydigare och tar oss steg för steg närmare drömmålet.
 
Imorse hade vi turen att ha Ingrid på backen som så många mornar. Så tacksam för all hjälp, jag tycker det är så viktigt att fler förstår hur viktig det är att ta hjälp. Mycket och ofta!
 
Jag var färdigvärmd när hon kom och vi startade med lite galoppjobb, där jag växlade mellan öppna-sluta-öppna och även red långa skolor med tempoförändringar. Han kändes riktigt fin och lydig, helt med på vad jag ville även om höger slutan är lite jobbigare då han gärna vill lägga på mer tvärning istället för att trycka på det där lilla extra.
Det man önskar sedan är mer luft i varje språng, men det jobbar vi på på väldigt lång sikt och vi är inte ens helt säkra på hur mycket det kommer gå att få.
 
Sedan tog vi lite trav och även här mycket variationer i skolorna, fick tänka mot passage i slutorna för att sedan rida fram igen. Detta var betydligt enklare till vänster än till höger så jag behöver bli ännu nogrannare att komma ihåg att ändra honom till höger. Men han jobbade på riktigt bra!
 
Efter lite paus bestämde vi oss för att avsluta med någon piruett. Jag har slutat jobba dessa på volt utan använder nu istället diagonalen direkt. Jag går först in och samlar till piruettgalopp och sedan ur det igen, när det känns bra gör jag på samma sätt men vänder något språng och sedan gör jag hela piruetten om det känns bra. Idag kom han tillbaka så himla fint och var jätte bra i kontakten och framför skänkeln i tillbaka läget så vi struntade helt enkelt i att göra hela piruetter utan gjorde bara förberedelserna.
 
Så kul!
 
Finaste hästen <3

Kommentera här: