Så himla roligt att rida just nu

Känns som jag mest upprepar mig men herregud vad rolig min häst är att rida just nu. Vi börjar lära känna varandra allt bättre, vet vad den andra försöker säga och nu behöver jag inte längre stötta och driva honom utan han går helt för egen motor och ibland trycker han på som bara den och jag kan inte annat än att le.
 
Idag fick vi hjälp av bästa Ingrid, så himla bra, då hon puschar oss ett steg längre än vi annars gör på egen hand.
 
Startade med lite tramp/halva steg ifrån skritt, allt som oftast får jag faktiskt jätte bra svar när jag ber honom om det, ibland får jag be honom hålla igång lite extra då han gärna tycker att 4 steg ungefär räcker ;) Men han tar det riktigt bra och det känns som om vi hittat embryonet till piaff. Så bara att jobba vidare.
 
Sen tog vi lite galopp där jag växlade mellan massa skolor på olika linjer, han ligger riktigt bra i grunden nu och nu vill man ha lite till, lite luftigare språng, lite mer eftergift i sidan, speciellt i slutorna på diagonalen men dessa har verkligen blivit bättre.
 
Efter lite pust tog vi trav där Romeo tog i för kung och fosterland. Fina skolor även om jag får passa nosen lite i höger öppnan så han inte drar den ut till vänster men i övrigt kändes skolorna riktigt lätta idag. Lekte lite med traven fram och tillbaka. Första gångerna jag bad honom om lite längre steg blev det galopp tills jag kom på tekniken och liksom startade igång och sen bara satt stilla och fortsatte trycka in bakbenen. Då avslutade vi med en kanon fin längning på diagonalen.
 
Efter ytterligare lite pust var det dags att nosa lite på piruetterna, idag la jag dom som arbetsvändningar på volten. Första blev inte speciellt bra då jag inte riktigt kommit igång i galoppen efter pustandet + att herr häst nog trodde vi var klar efter den kalas längningen. Så då ville han backa av lite för mycket och vända mer än mig. Så fram och hitta galopp och sen ett nytt försök. Han tänker helt rätt i dessa men orkar ännu inte vända med mer energi utan blir lite långsam i fötterna. Till höger sen fick jag tänka lite understödjande med höger tygeln petade två gånger lite kvickt med spöt på vänster bak och fick ett jätte fint svar där han riktigt stampade upp. Så då gick jag ur och travade av honom.
 
Som sagt så himla roligt att rida just nu och vi tar oss framåt sakta men säkert, ska bli så spännande att se vad 2016 bjuder oss på. Men först imorgon blir det en välförtjänt tur ut i skogen, verkar dock bara gå att skritta pågrund av all is och saknaden av snö men då blir det en mysig promenad :)



Kommentera här: