Bästa passet hittills!

Vilken måndag jag hade igår, så himla bra!

Den började dock med storm och ösregn så jag stannade kvar inne och jobbade lite längre än vanligt, väl hos Mattias lyckades jag tajma in mitt emellan skurarna så Romeo fick sin dagliga promenad med gräsätande. Han lyckades dessutom få tid i en hage, där hade han dock inte lika mycket tur utan det regna rätt bra där ett tag.

Ungefär vid fyra var det dags för träning och jag red även idag på tvättsvampsbettet. Såret är så mycket bättre men jag väntar hellre någon dag extra en att riskera att det går upp igen.

Vi började med galoppjobbet och där fick jag ligga innanför spåret på kvartslinjen och samla mot piruettgalopp och inte få panik om det kändes lite segt eller han började vingla utan bara rätta in honom på linjen igen och ligga och tugga på. Han blev riktigt bra av detta jobb och när jag red ur sedan hade jag honom bättre fram för skänkeln utan att han blev lång och rann iväg.

Därefter lekte vi lite med saxen i galopp utan att räkna och verkligen var noga med att knacka igång den nya innersidan innan bytet för att få mer luft i det, dessa gjorde han riktigt bra, det svåraste är att komma in bra i den första slutan.

Jag fick även växla mellan att rida serier på diagonalen med tvåor och ettor. Detta har varit svårt innan då jag fått galoppen med mer tryck har han bara velat byta i varje, men igår satt dom som en smäck. Riktigt fina ettor gjorde han och tvåorna var ännu jämnare än tidigare.

Vi gjorde även lite arbetspiruett på volten och även den är bättre, jag får dock vara noga med att han inte börjar gunga lite med huvudet för det är ett tecken på att bakbenen inte är tillräckligt igång.

Sen var det dags för dom korta stegen, vi började från skritt men där blev han för ouppmärksam på mina hjälper så vi ändrade taktik och tog det ifrån trav isället och vips så föll poletten ner och vi piafferade.

Det var dock tur att jag hade Mattias på backen och en spegel att titta i för när han gör rätt känns det verkligen som att vi står still. Jag är ju van att han går in i det med för mycket kadens i frambenen och nu när han gör det på rätt sätt är det en helt annan känsla, så jag får bara lära mig att den känslan är rätt.

Avslutade med lite trav-passage-trav övergångar och även här kändes han toppen fin! Så himla nöjd med passet och det är så roligt att rida!

Väl hemma blev jag åter igen bjuden på en fantastiskt middag! Jag har det så himla bra här och ska njuta max av alla dagar som är kvar även om det känns sådär att måsta åka hem på söndag faktiskt :)

 

Kommentera här: